קורונה, קרני השמש וויטמין D

קורונה, קרני השמש וויטמין D
מאת: רחל בן חמו
כל אמא יודעת, שמשרד הבריאות ממליץ לתת לתינוקות תוסף של ויטמין D בשנה הראשונה לחייו וזה על מנת לעזור לגוף להטמיע סידן בעצמות ולבנות עצמות ושיניים בריאות וחזקות.
אך תפקידו של ויטמין D אינו מסתיים לאחר גיל שנה. לכל תא בגוף יש קולטן של ויטמין D, ובנוסף לתפקידו בהפחתת בריחת סידן לאורך כל החיים, הוא גם תורם, בין היתר, לתיפקוד מערכות החיסון, הנשימה והעצבים, להפחתת נפיחות ברקמות, ולאיזון רמות האינסולין.
ויטמין D ידוע בשם “ויטמין השמש” (The Sunshine Vitamin) היות והדרך הטובה ביותר לצרוך אותו (למעט לקיחת כדורי ויטמין D) היא חשיפה לקרני השמש. זהו הויטמין היחיד שהגוף יודע לייצר, וזה נעשה כאשר קרני ה-UVB באים במגע עם הכולסטרול (שומן) שבעור. אפשר לצרוך את הויטמין במאכלים כגון דג סלמון, סרדינים, שמן דגים, טונה, וחלמונים, אך הוא לא במיוחד זמין לגוף וקשה לקבל מספיק ממנו דרך האוכל.
ומה הסימנים האפשריים של חוסר בויטמין D? עצמות שבירות, עייפות, חולשה בשרירים, נשירת שיער, כאבי גב ועצמות כרוניים, התקררות, שפעת ומחלות דרכי הנשימה. והנה הקשר בין ויטמין D לקורונה. כעת יש מספר מחקרים בעולם אשר בודקים את הקשר בין רמה נמוכה של ויטמין D בדם לתחלואה במחלת הקורונה.
אנחנו חיים בארץ שטופת שמש, ולמרות זאת רוב הציבור סובל מחסר בויטמין D. הויטמין אינו חודר בד, ולפי קודי הלבוש שלנו, רק הפנים, הידיים והאמות חשופים לשמש. קרם מקדם הגנה גם חוסם את קרני השמש (אך לא נחשב לבעיה היות ורוב האוכלוסיה לא משתמשת בו לפי הוראות היצרן).
לרוב, מספיק להיחשף לקרני השמש במשך עשר דקות באמצע היום, או לשלושים דקות בשעות הבוקר/אחה”צ, וזה ללא קרם הגנה. לאחר הזמן הקצר הזה מומלץ למרוח קרם הגנה על העור.
לבריאות!

(כל הכתוב במאמר זה מיועד להשכלה בלבד ואין לראות בו ייעוץ רפואי)

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן